Maassluis  |  Geplaatst op 10 mei 2022

Column

Zeesleper Hudson logeert bij de buren

Door: Gerard van Os

Het zal je maar gebeuren. Een maand nadat de één jaar oude zeesleper Hudson een sleepklus naar Dakar gaat uitvoeren, breekt in 1940 de Tweede Wereldoorlog in Nederland uit. De bemanning, onder leiding van kapitein Ben Weltevreden (‘Ome Ben’), kan pas vijfeneenhalf jaar later terugkeren naar Maassluis. Zesenzestig maanden lang trekken de tien bemanningsleden met elkaar op en komen - op een enkele keer na - niet van het schip af. Ze bevaren de wereldzeeën van Freetown naar Algiers en van Normandië uiteindelijk weer naar Maassluis.

Dit museumschip, één van de vele historische schepen in de Maassluise haven, ligt tijdelijk in de Leuvehaven. Het ligt bij het varend erfgoed van het Maritiem Museum in Rotterdam. Het schip, gebouwd in 1939, is de enig overgebleven vooroorlogse zeesleepboot in Nederland. In 1963 waren er plannen het schip te slopen, maar het werd toen doorverkocht. Jaren later is de Hudson in originele staat hersteld, onder bezielende leiding van de Vlaardinger Piet de Nijs. Eind 1989 is de stichting ‘Help de Hudson’ opgericht. De sloperij waar het schip lag, vroeg een koopsom van zestigduizend gulden. Na een grondige opknapbeurt is op 25 januari 2003 het museumschip officieel geopend. Dat gebeurde in de haven van Vlaardingen, ter hoogte van het toenmalige Visserijmuseum.

De zeesleper is gebouwd in opdracht van sleepvaartbedrijf L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Daarom nodigde men in 2003 de directeur van Smit, de heer Ben Vree, uit om het museumschip te openen. Aan boord van het schip is veel te lezen en te zien over de drie functies die de Hudson tot nu toe heeft gehad. De eerste 24 jaar voer het als zeesleper op de wereldzeeën. Daarna kocht het vissersbedrijf De Visser uit Stellendam de sleper en bouwde deze om tot ijsfabriek. Het geproduceerde schilferijs werd gebruikt voor de visserij. De derde functie is nu die van museumschip. Vandaar de uitstap naar Rotterdam. Omdat er geen motor meer in staat, is er veel ruimte voor een expositie over het schip. Veel staat ook op de website www.museumschiphudson.com. In Rotterdam vestigt de Hudson de aandacht op het maritiem evenement ‘Maassluis Vaart’.

In de zomermaanden is het mogelijk om elke zaterdag een tocht te maken met een historisch schip in Maassluis. Wilt u het water op, maar minder deining? Dan kan een tocht over de vlieten met de trekschuit De Goude Leeuwin – ook op zaterdag, info Ervaar Maassluis – u wellicht bekoren. De Historische Vereniging Maassluis (HVM) werkt mee aan de historische informatie achter de QR-code van de Hudson. De HVM verzorgt ook – in levende lijve – de historische begeleiding op de trekschuit.

Columns

Geplaatst op 8 april 2024

Monstersleeptocht in 1908

Geplaatst op 1 maart 2024

Bioscoop Luxor

Geplaatst op 30 januari 2024

De Maassluise jaren van Abraham Kuyper

Columns archief...

Maassluis  |  Geplaatst op 10 mei 2022

Column

Zeesleper Hudson logeert bij de buren

Door: Gerard van Os

Het zal je maar gebeuren. Een maand nadat de één jaar oude zeesleper Hudson een sleepklus naar Dakar gaat uitvoeren, breekt in 1940 de Tweede Wereldoorlog in Nederland uit. De bemanning, onder leiding van kapitein Ben Weltevreden (‘Ome Ben’), kan pas vijfeneenhalf jaar later terugkeren naar Maassluis. Zesenzestig maanden lang trekken de tien bemanningsleden met elkaar op en komen - op een enkele keer na - niet van het schip af. Ze bevaren de wereldzeeën van Freetown naar Algiers en van Normandië uiteindelijk weer naar Maassluis.

Dit museumschip, één van de vele historische schepen in de Maassluise haven, ligt tijdelijk in de Leuvehaven. Het ligt bij het varend erfgoed van het Maritiem Museum in Rotterdam. Het schip, gebouwd in 1939, is de enig overgebleven vooroorlogse zeesleepboot in Nederland. In 1963 waren er plannen het schip te slopen, maar het werd toen doorverkocht. Jaren later is de Hudson in originele staat hersteld, onder bezielende leiding van de Vlaardinger Piet de Nijs. Eind 1989 is de stichting ‘Help de Hudson’ opgericht. De sloperij waar het schip lag, vroeg een koopsom van zestigduizend gulden. Na een grondige opknapbeurt is op 25 januari 2003 het museumschip officieel geopend. Dat gebeurde in de haven van Vlaardingen, ter hoogte van het toenmalige Visserijmuseum.

De zeesleper is gebouwd in opdracht van sleepvaartbedrijf L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Daarom nodigde men in 2003 de directeur van Smit, de heer Ben Vree, uit om het museumschip te openen. Aan boord van het schip is veel te lezen en te zien over de drie functies die de Hudson tot nu toe heeft gehad. De eerste 24 jaar voer het als zeesleper op de wereldzeeën. Daarna kocht het vissersbedrijf De Visser uit Stellendam de sleper en bouwde deze om tot ijsfabriek. Het geproduceerde schilferijs werd gebruikt voor de visserij. De derde functie is nu die van museumschip. Vandaar de uitstap naar Rotterdam. Omdat er geen motor meer in staat, is er veel ruimte voor een expositie over het schip. Veel staat ook op de website www.museumschiphudson.com. In Rotterdam vestigt de Hudson de aandacht op het maritiem evenement ‘Maassluis Vaart’.

In de zomermaanden is het mogelijk om elke zaterdag een tocht te maken met een historisch schip in Maassluis. Wilt u het water op, maar minder deining? Dan kan een tocht over de vlieten met de trekschuit De Goude Leeuwin – ook op zaterdag, info Ervaar Maassluis – u wellicht bekoren. De Historische Vereniging Maassluis (HVM) werkt mee aan de historische informatie achter de QR-code van de Hudson. De HVM verzorgt ook – in levende lijve – de historische begeleiding op de trekschuit.