Maassluis  |  Geplaatst op 2 september 2022

Column

Terugblik op ‘Beatstad Maassluis’

Door: David van der Houwen

‘So you want to be a rock and roll star? Then listen now to what I say. Just get an electric guitar, then take some time and learn how to play.’ Dat zong de populaire Amerikaanse groep ‘The Byrds’ in 1967. Een aantal jonge Maassluizers had dat advies toen al in praktijk gebracht. In de jaren zestig van de vorige eeuw schoten ook in Maassluis de bandjes als paddenstoelen uit de grond, geïnspireerd door de muziek van aanvankelijke Amerikaanse artiesten, maar later vooral Britse bands.

Hun stijl kreeg de naam ‘beatmuziek’. Met behulp van vaak simpele platenspelertjes luisterde de jeugd naar de nieuwste singles en probeerde die zo goed mogelijk na te spelen. Hun instrumentarium was in het begin gebrekkig. Sommigen bouwden zelf een gitaar en een versterker of gebruikten een oude radio voor dat doel. Omdat in je eentje spelen ook niet alles is, zochten ze elkaar op om samen het muzikale spectrum wat te verbreden. Als er dan ook nog iemand meedeed met een snaardrum, een bassdrum (met voetpedaal) en een bekken, dan had je een bandje. De samenstelling was vrijwel altijd twee gitaristen (sologitaar en slaggitaar), een basgitarist, een drummer en als het enigszins kon een zanger of zangeres.

Voordat de ‘beatwave’ echt doorbrak, was het repertoire van bands als Cliff Richard en The Shadows, Elvis Presley en de Everly Brothers populair bij de Maassluise bands, maar naarmate de Britse beatbands populairder werden, kwam hun muziek steeds vaker op het repertoire. De bands oefenden op zolderkamertjes, in schuurtjes en zelfs in een bunker. Ze bedachten namen als de Mimics, de Rowdys, de Triffids, de Black Specs, the Zorro’s en de Roadrunners. Voor bescheiden bedragen traden ze op bij bruiloften en partijen, in jeugdclubs, voetbalkantines, café’s en feestzaaltjes, soms georganiseerd door een eigen fanclub.

Echte topbands heeft Maassluis niet voortgebracht. De Roadrunners brachten het in 1966 wel tot het voorprogramma van de Rolling Stones in Den Bosch en de Black Specs wonnen bij een talentenjacht een optreden voor de KRO-radio. De band The Inn-Sect mocht een plaat uitbrengen en hun gitarist Harry Bruintjes werd later lid van de landelijke bekende hardrockband Lemming.

De Historische Vereniging Maassluis is bezig de opkomst van de Maassluise bands in de jaren zestig in kaart te brengen voor een publicatie in het voorjaar van 2023. Er zijn al contacten gelegd en er is al veel informatie verzameld. Maar er zijn ongetwijfeld nog meer mensen die in die tijd in een band hebben gespeeld en daar foto’s of informatie over hebben. Bijvoorbeeld het antwoord op de vraag: welke band ziet u op de foto en wie speelden erin? Zij kunnen contact opnemen met david.van.der.houwen@histvermaassluis.nl.

Columns

Geplaatst op 1 maart 2024

Bioscoop Luxor

Geplaatst op 30 januari 2024

De Maassluise jaren van Abraham Kuyper

Geplaatst op 21 november 2023

Hoop en vrees door Engelse Oorlog

Columns archief...

Maassluis  |  Geplaatst op 2 september 2022

Column

Terugblik op ‘Beatstad Maassluis’

Door: David van der Houwen

‘So you want to be a rock and roll star? Then listen now to what I say. Just get an electric guitar, then take some time and learn how to play.’ Dat zong de populaire Amerikaanse groep ‘The Byrds’ in 1967. Een aantal jonge Maassluizers had dat advies toen al in praktijk gebracht. In de jaren zestig van de vorige eeuw schoten ook in Maassluis de bandjes als paddenstoelen uit de grond, geïnspireerd door de muziek van aanvankelijke Amerikaanse artiesten, maar later vooral Britse bands.

Hun stijl kreeg de naam ‘beatmuziek’. Met behulp van vaak simpele platenspelertjes luisterde de jeugd naar de nieuwste singles en probeerde die zo goed mogelijk na te spelen. Hun instrumentarium was in het begin gebrekkig. Sommigen bouwden zelf een gitaar en een versterker of gebruikten een oude radio voor dat doel. Omdat in je eentje spelen ook niet alles is, zochten ze elkaar op om samen het muzikale spectrum wat te verbreden. Als er dan ook nog iemand meedeed met een snaardrum, een bassdrum (met voetpedaal) en een bekken, dan had je een bandje. De samenstelling was vrijwel altijd twee gitaristen (sologitaar en slaggitaar), een basgitarist, een drummer en als het enigszins kon een zanger of zangeres.

Voordat de ‘beatwave’ echt doorbrak, was het repertoire van bands als Cliff Richard en The Shadows, Elvis Presley en de Everly Brothers populair bij de Maassluise bands, maar naarmate de Britse beatbands populairder werden, kwam hun muziek steeds vaker op het repertoire. De bands oefenden op zolderkamertjes, in schuurtjes en zelfs in een bunker. Ze bedachten namen als de Mimics, de Rowdys, de Triffids, de Black Specs, the Zorro’s en de Roadrunners. Voor bescheiden bedragen traden ze op bij bruiloften en partijen, in jeugdclubs, voetbalkantines, café’s en feestzaaltjes, soms georganiseerd door een eigen fanclub.

Echte topbands heeft Maassluis niet voortgebracht. De Roadrunners brachten het in 1966 wel tot het voorprogramma van de Rolling Stones in Den Bosch en de Black Specs wonnen bij een talentenjacht een optreden voor de KRO-radio. De band The Inn-Sect mocht een plaat uitbrengen en hun gitarist Harry Bruintjes werd later lid van de landelijke bekende hardrockband Lemming.

De Historische Vereniging Maassluis is bezig de opkomst van de Maassluise bands in de jaren zestig in kaart te brengen voor een publicatie in het voorjaar van 2023. Er zijn al contacten gelegd en er is al veel informatie verzameld. Maar er zijn ongetwijfeld nog meer mensen die in die tijd in een band hebben gespeeld en daar foto’s of informatie over hebben. Bijvoorbeeld het antwoord op de vraag: welke band ziet u op de foto en wie speelden erin? Zij kunnen contact opnemen met david.van.der.houwen@histvermaassluis.nl.