Mei

1 – Werkzaamheden Rainproof maken Lange Boonestraat van start
Als er een hevige regenbui valt in Maassluis, stond steevast de Lange Boonestraat onder water. Het nieuwe afvoersysteem moet herhaling van deze overstromingen voorkomen. Het riool onder de Lange Boonestraat is nog gemengd. Dat wil zeggen dat zowel hemelwater als rioolwater door dezelfde leiding wordt afgevoerd. Naast het riool wordt nu een tweede riool aangelegd, dat alleen voor de afvoer van hemelwater is bestemd. Bovendien wordt er onder het wegdek een zogenoemd Aqua-flow aangelegd; een systeem dat bij hevige buien het regenwater tijdelijk kan opslaan en afvoeren via het nieuwe riool naar de waterpartij bij het Oleanderpark. De straat zal tijdelijk niet begaanbaar zijn maar in eerste instantie werd gedacht dat per 29 mei de straat weer voor verkeer geopend zou zijn. Dat pakte anders uit. Tijdens de werkzaamheden kwamen archeologische vondsten aan het licht. Behalve schoeisel en scherven werden ook delen van muurtjes uit de 17e en 18e eeuw ontdekt. Hierdoor liepen de werkzaamheden behoorlijk vertraging op omdat de vondsten moesten worden vastgelegd voor het nageslacht. Door de vertraging kwam de Proloog van de Tour de Femmes (de Tour de France voor vrouwen), die dit jaar door Maassluis zal gaan, in gevaar. De gemeente besloot echter het werk te onderbreken, de weg helemaal netjes op te leveren en daarna weer verder te gaan met de werkzaamheden. De Tour de Femmes kon daardoor gewoon doorgaan en in oktober kon de straat weer normaal in gebruik genomen worden.

1 – Weer een kadegedeelte te slecht om te gebruiken
Er is weer een stuk kade ontdekt, dat niet meer geschikt is om te betreden en bovendien bovenmatig beweegt. Het is het oostelijk gedeelte van de Havenkade. Om de veiligheid te waarborgen is een bouwhek geplaatst als afzetting vanaf het terras van cafe-restaurant ’t Hooft tot de zuidelijke toegang vanaf de Burg. De Jonghkade. De gemeente is in overleg gegaan met de overige eigenaren van de kade; Hoogheemraadschap Delfland en Rijkswaterstaat over de manier, waarop het herstel moet worden aangepakt.

15 – Ontmoetingsruimte ‘Het Anker’ officieel in gebruik genomen
De Jacob Roggeveen-toren, een appartementencomplex met uitzicht op het Scheur heeft een nieuwe ontmoetingsruimte. De voorzitter van Vereniging van Eigenaren, Gerard van der Wees, wethouders Kuiper en Bronsveld en initiatiefneemster Corry Blokland verrichtten de openingshandeling door een kunstwerkje te onthullen, dat een anker voorstelt. De realisering van de ontmoetingsruimte verliep toevallig. Na oplevering van de woontoren in 2007 bleken er aanhoudende lekkages in de bergingen van het complex. De oplossing hiervoor bleek een nieuwe pui te zijn die het hemelwater van het parkeerdek hield. Zo ontstond een loze ruimte die nu als ontmoetingsruimte dienst doet. Subsidie van de Rijksoverheid (projecten sociale ontmoeting), de gemeente Maassluis en het Fonds Schiedam, Vlaardingen en omstreken maakte inrichting en meubilering mogelijk.

20 – Gemeente neemt crematiedienstverlening ‘de Dijk’ over
De gemeente Maassluis had de huidige huurder laten weten dat het huurcontract dat tot 30 april 2026 liep, niet zou worden verlengd. De huurder gaf daarop aan de dienstverlening per de eerste mogelijkheid te willen stoppen. Daarom neemt de gemeente de dienstverlening per 1 juni 2024 al over. De gemeente neemt de dienstverlening over omdat het crematorium voor regionale inwoners een zeer gewaardeerde dienstverlening biedt. De gemeente heeft zo zekerheid van het gebruik van de faciliteiten op de mooie locatie aan het Scheur en kan de kwaliteit van de dienstverlening beter garanderen.

29 – Koepaardbrug wordt op termijn geheel vervangen
Uit nader onderzoek blijkt dat de in 1956 gebouwde Koepaardbrug geheel moet worden vervangen. Dat is voor het College een lelijke financiële tegenvaller. Na eerder onderzoek leek het erop dat de brug na een renovatie het zware verkeer weer aankon en nog een aantal jaren mee kon. Nu is gebleken dat de nieuwste regels en normen voor bruggen zijn aangescherpt. Renovatie van de brughoofden en het brugdek zal niet voldoende zijn. De nieuwe brug zal zeker vier meter breder worden en als de geplande Metropolitane Fietsroute over de brug gaat lopen moet hij nog breder worden. Ook zal het aangrenzende Havenplein, een verkeersknooppunt dat de verkeersaanvoer naar de brug verzorgt opnieuw moeten worden ingericht. Helaas zal de impact op het verkeer bij een vervanging veel groter zijn. Een en ander zal zo’n 25 miljoen euro gaan kosten. De gemeente is daarom ook op zoek naar subsidiemogelijkheden.

Maanden

December

November

Oktober

September

Augustus

Juli

Juni

Mei

April

Maart

Februari

Januari