Maassluis  |  Geplaatst op 11 maart 2019

Nieuws

Historische Avond 11/04 over de Rijksstraatweg en Goudsteen

Door: PR HVM

Hoe zag een Rijksstraatweg eruit? Was deze bestraat of toch niet? Leo Boer, stadsgids van de Historische Vereniging Maassluis, neemt u mee naar de tijd van Napoleon, 1e en 2e klas wegen. Maar ook hoe de bestratingen er op de Goudsteen uitzag, en komt deze weer terug?

In de 18e eeuw was er geen landelijke regeling en zeker geen ’rijk‘ met regelingen over een wegennet. Troepen moesten zich snel kunnen verplaatsen. Goede wegen waren voor militairen van groot belang. Een van de belangrijkste hiervan was de weg van Parijs naar Amsterdam. De verbinding met Delft werd aangeduid als ’Grote weg der 1e klasse nr. 4’. In officiële stukken werd deze ook wel ’s Rijks weg of Rijks Steenweg genoemd.

Rijkswaterstaat werd in 1813 gecreëerd als voorzetting van de Waterstaat. Koning Willem I nam het plan van hoofdwegen over in 1814. De verdeling tussen rijk en provincies vond in 1821 plaats. Het rijk nam daarbij de wegen der eerste klasse in het beheer. Tussen 1825 en 1850 werd zo goed als het volledige toenmalige rijkswegennet van bestrating voorzien.

Leo Boer weet u mee te nemen naar vervlogen tijden in en rond Maassluis. Geïllustreerd met veel beelden en fotomateriaal belooft het een boeiende avond te worden op donderdag 11 april in Theater Koningshof aan de Uiverlaan in Maassluis. Theaterzaal Uiver is vanaf 19.30 uur open. Consumpties niet inbegrepen. De Historische Vereniging Maassluis (HVM) nodigt leden, niet-leden en geïnteresseerden van harte uit voor deze gratis toegankelijke avond, aanvang 20.00 uur.

Maassluis  |  Geplaatst op 11 maart 2019

Nieuws

Historische Avond 11/04 over de Rijksstraatweg en Goudsteen

Door: PR HVM

Hoe zag een Rijksstraatweg eruit? Was deze bestraat of toch niet? Leo Boer, stadsgids van de Historische Vereniging Maassluis, neemt u mee naar de tijd van Napoleon, 1e en 2e klas wegen. Maar ook hoe de bestratingen er op de Goudsteen uitzag, en komt deze weer terug?

In de 18e eeuw was er geen landelijke regeling en zeker geen ’rijk‘ met regelingen over een wegennet. Troepen moesten zich snel kunnen verplaatsen. Goede wegen waren voor militairen van groot belang. Een van de belangrijkste hiervan was de weg van Parijs naar Amsterdam. De verbinding met Delft werd aangeduid als ’Grote weg der 1e klasse nr. 4’. In officiële stukken werd deze ook wel ’s Rijks weg of Rijks Steenweg genoemd.

Rijkswaterstaat werd in 1813 gecreëerd als voorzetting van de Waterstaat. Koning Willem I nam het plan van hoofdwegen over in 1814. De verdeling tussen rijk en provincies vond in 1821 plaats. Het rijk nam daarbij de wegen der eerste klasse in het beheer. Tussen 1825 en 1850 werd zo goed als het volledige toenmalige rijkswegennet van bestrating voorzien.

Leo Boer weet u mee te nemen naar vervlogen tijden in en rond Maassluis. Geïllustreerd met veel beelden en fotomateriaal belooft het een boeiende avond te worden op donderdag 11 april in Theater Koningshof aan de Uiverlaan in Maassluis. Theaterzaal Uiver is vanaf 19.30 uur open. Consumpties niet inbegrepen. De Historische Vereniging Maassluis (HVM) nodigt leden, niet-leden en geïnteresseerden van harte uit voor deze gratis toegankelijke avond, aanvang 20.00 uur.