Maassluis  |  Geplaatst op 21 augustus 2024

Nieuws

De rode brievenbus verdwijnt

Door: Jacques Visker

Maar niet voor lang. Hij gaat een poosje ‘naar binnen’ voor een grondige renovatie. Het gaat om de bekende felrood gekleurde brievenbus in het hart van de oude binnenstad van Maassluis. Hij staat tegen de zijmuur van het Nationaal Sleepvaartmuseum, op de hoek van de Hoogstraat en de Haven. Dit pand was voor 1979 eeuwenlang het stadhuis.

De postdienst als Nederlands overheidsbedrijf is ontstaan in de tijd dat ons land de Bataafse Republiek was, in 1799. Voor die tijd moest je met je brief naar een particuliere postdienst. In onze streek begon Jacob Quack, postmeester van Rotterdam, al in 1660 met de organisatie van postdiensten op Engeland. Hij richtte een ’posthuys’ in op de Oranjedijk (westelijk van buurdorp Maasdijk) en ook een in Maassluis, bovenaan de Wedde. Wie een brief wilde laten versturen bracht die bij het posthuis. Later – het postbedrijf was inmiddels een overheidsdienst – zijn de postkantoortjes meermalen verplaatst: naar de Markt, op de Wip, opnieuw op de Markt (1881) en aan de Noordvliet (1907). Wanneer precies er ook een brievenbus bij het stadhuis geplaatst werd is niet precies bekend. De Historische Vereniging Maassluis (HVM) heeft daarvan niets in de archieven kunnen vinden, maar op een foto uit 1922 stond hij er al wel.

De brievenbus stond op het enige plekje waar je het hele historische stadje Maassluis kon overzien. Ook vandaag nog! Als je naar het oosten kijkt zie je het dak van het Schuurkerkje, net buiten de historische bebouwde kom. In het zuiden zie je de wieken van molen De Hoop, ook voorbij de bebouwde kom. In het westen zie je de Koepaardbrug, waar ook het grondgebied van Maassluis ophield. In het noorden (kijkend over de Stadhuiskade) zie je het gebouw van fietsenwinkel Van Kortenhof, waar tot 1922 molen De Arend stond, ook weer buiten de bebouwde kom. Maassluis was eeuwenlang niet groter dan 34½ bunder, dat is 49 voetbalvelden. En de brievenbus stond in het stadshart.

Er zullen geen Maassluizers meer in leven zijn die het oude stadhuis gekend hebben zónder de brievenbus. En toen, ineens, was ‘ie weg. Dat was in voorjaar 1995. Eigenaar PTT had een nieuwe visie gekregen op de plaatsing van brievenbussen: in de woonwijken. De brievenbus aan de zijmuur bij de Hoogstraat paste daarin niet meer. PTT had alleen niet gevraagd hoe Maassluis daarover dacht… Sluizers schreven hun verwijten in plaatselijk nieuwsblad De Schakel en ook de HVM ondernam actie. Het bestuur nam contact op met de PTT en bepleitte om de Maassluizers ‘hun’ historische bus op zijn vaste plaats in het historische stadshart terug te geven. De PTT (waar een oud-Maassluizer op een hoge positie werkte, wat vast hielp) bood aan een rode standaard-brievenbus (model 1850) in bruikleen te plaatsen op de aloude plek. Als museumstuk, want nooit zou hij meer worden geleegd. Op Open Monumentendag 9 september 1995 kon de bus worden onthuld door toenmalig burgemeester mw. J. Sterkenburg-Versluis. De Historische Vereniging is sindsdien de beheerder van de brievenbus. Op de zijkant van de bus staat dat deze gemaakt is in 1874 in Den Haag. Hij is dit jaar dus al 150 jaar oud.

Eens in de paar jaar moet de brievenbus worden onderhouden. Ook nu weer. Maar de ouderdom gaat meespelen. Niet alleen het schilderwerk moet worden vernieuwd. Ook scheuren in het gietijzer moeten worden gerestaureerd. Dat gaat hoge kosten opleveren en binnen de HVM werd getwijfeld of dat nog wel verantwoord is op de begroting. Zouden we de bus niet beter kunnen ‘inleveren’ bij PostNL, de erfopvolger van de PTT?

Toen een HVM’er vertelde over die overweging aan een ondernemer uit Maassluis kreeg hij een gefronste blik terug. ‘Dat kun je toch niet maken? Daar moeten we wat op verzinnen!’ Enkele dagen later kwam er een WhatsAppje van de ondernemer binnen. Hij had verschillende andere ondernemers benaderd, net als hij allemaal echte Sluizers, die gezamenlijk aanbieden om de historische brievenbus volledig te restaureren. Elke ondernemer heeft z’n eigen specialisme en levert een deel van het restauratiewerk. Alle ondernemers gaan dit doen zonder de kosten in rekening te brengen. Ook een voorbeeld van #samenzijnwijmaassluis!
Kijk dus niet gek bij die lege plek. De bus komt weer terug. Blinkend als nieuw.

Nieuws

Geplaatst op 3 september 2024

03/10 – Historische Avond over Vis en Vertier

Geplaatst op 21 augustus 2024

Geen tabak en snuif, maar een muurgedicht

Geplaatst op 30 juli 2024

Vissen zonder vergunning

Nieuwsarchief...

Maassluis  |  Geplaatst op 21 augustus 2024

Nieuws

De rode brievenbus verdwijnt

Door: Jacques Visker

Maar niet voor lang. Hij gaat een poosje ‘naar binnen’ voor een grondige renovatie. Het gaat om de bekende felrood gekleurde brievenbus in het hart van de oude binnenstad van Maassluis. Hij staat tegen de zijmuur van het Nationaal Sleepvaartmuseum, op de hoek van de Hoogstraat en de Haven. Dit pand was voor 1979 eeuwenlang het stadhuis.

De postdienst als Nederlands overheidsbedrijf is ontstaan in de tijd dat ons land de Bataafse Republiek was, in 1799. Voor die tijd moest je met je brief naar een particuliere postdienst. In onze streek begon Jacob Quack, postmeester van Rotterdam, al in 1660 met de organisatie van postdiensten op Engeland. Hij richtte een ’posthuys’ in op de Oranjedijk (westelijk van buurdorp Maasdijk) en ook een in Maassluis, bovenaan de Wedde. Wie een brief wilde laten versturen bracht die bij het posthuis. Later – het postbedrijf was inmiddels een overheidsdienst – zijn de postkantoortjes meermalen verplaatst: naar de Markt, op de Wip, opnieuw op de Markt (1881) en aan de Noordvliet (1907). Wanneer precies er ook een brievenbus bij het stadhuis geplaatst werd is niet precies bekend. De Historische Vereniging Maassluis (HVM) heeft daarvan niets in de archieven kunnen vinden, maar op een foto uit 1922 stond hij er al wel.

De brievenbus stond op het enige plekje waar je het hele historische stadje Maassluis kon overzien. Ook vandaag nog! Als je naar het oosten kijkt zie je het dak van het Schuurkerkje, net buiten de historische bebouwde kom. In het zuiden zie je de wieken van molen De Hoop, ook voorbij de bebouwde kom. In het westen zie je de Koepaardbrug, waar ook het grondgebied van Maassluis ophield. In het noorden (kijkend over de Stadhuiskade) zie je het gebouw van fietsenwinkel Van Kortenhof, waar tot 1922 molen De Arend stond, ook weer buiten de bebouwde kom. Maassluis was eeuwenlang niet groter dan 34½ bunder, dat is 49 voetbalvelden. En de brievenbus stond in het stadshart.

Er zullen geen Maassluizers meer in leven zijn die het oude stadhuis gekend hebben zónder de brievenbus. En toen, ineens, was ‘ie weg. Dat was in voorjaar 1995. Eigenaar PTT had een nieuwe visie gekregen op de plaatsing van brievenbussen: in de woonwijken. De brievenbus aan de zijmuur bij de Hoogstraat paste daarin niet meer. PTT had alleen niet gevraagd hoe Maassluis daarover dacht… Sluizers schreven hun verwijten in plaatselijk nieuwsblad De Schakel en ook de HVM ondernam actie. Het bestuur nam contact op met de PTT en bepleitte om de Maassluizers ‘hun’ historische bus op zijn vaste plaats in het historische stadshart terug te geven. De PTT (waar een oud-Maassluizer op een hoge positie werkte, wat vast hielp) bood aan een rode standaard-brievenbus (model 1850) in bruikleen te plaatsen op de aloude plek. Als museumstuk, want nooit zou hij meer worden geleegd. Op Open Monumentendag 9 september 1995 kon de bus worden onthuld door toenmalig burgemeester mw. J. Sterkenburg-Versluis. De Historische Vereniging is sindsdien de beheerder van de brievenbus. Op de zijkant van de bus staat dat deze gemaakt is in 1874 in Den Haag. Hij is dit jaar dus al 150 jaar oud.

Eens in de paar jaar moet de brievenbus worden onderhouden. Ook nu weer. Maar de ouderdom gaat meespelen. Niet alleen het schilderwerk moet worden vernieuwd. Ook scheuren in het gietijzer moeten worden gerestaureerd. Dat gaat hoge kosten opleveren en binnen de HVM werd getwijfeld of dat nog wel verantwoord is op de begroting. Zouden we de bus niet beter kunnen ‘inleveren’ bij PostNL, de erfopvolger van de PTT?

Toen een HVM’er vertelde over die overweging aan een ondernemer uit Maassluis kreeg hij een gefronste blik terug. ‘Dat kun je toch niet maken? Daar moeten we wat op verzinnen!’ Enkele dagen later kwam er een WhatsAppje van de ondernemer binnen. Hij had verschillende andere ondernemers benaderd, net als hij allemaal echte Sluizers, die gezamenlijk aanbieden om de historische brievenbus volledig te restaureren. Elke ondernemer heeft z’n eigen specialisme en levert een deel van het restauratiewerk. Alle ondernemers gaan dit doen zonder de kosten in rekening te brengen. Ook een voorbeeld van #samenzijnwijmaassluis!
Kijk dus niet gek bij die lege plek. De bus komt weer terug. Blinkend als nieuw.