Maassluis  |  Geplaatst op 4 oktober 2019

Column

Eerste Furieade

Door: Ineke Vink

De Furieade is precies 40 jaar oud. Het begon allemaal in 1976 met het filmen van de televisieserie Hollands Glorie, gebaseerd op het gelijknamige boek van Jan de Hartog. De serie vertelt het levensverhaal van sleepbootkapitein Jan Wandelaar, gespeeld door Hugo Metsers.

Voor de tv-serie had de AVRO een stoomzeesleper van Nederlandse herkomst nodig. Na veel gezoek vond de regisseur in Stockholm de sleepboot die hij hebben wilde. Het was een sleper die in 1916 was gebouwd in Nederland en van 1918 tot 1967 in Zweden was ingezet voor het verslepen van houtvlotten. Het schip werd gekocht en aangepast voor de tv-opnamen.

Na de tv-opnamen werd de Furie door de AVRO verkocht. De Maassluise ondernemer Henk de Haas dacht: ‘Dat is fraai zo’n oude stoomzeesleper, die moet naar Maassluis komen, eens de thuishaven van de Smit-zeeslepers.’ De Stichting Hollands Glorie werd opgericht en binnen een paar weken was er voldoende geld om de Furie te kopen. Op 17 februari 1978 werd de sleepboot haar nieuwe thuishaven Maassluis binnen gesleept.

In de volgende twee jaar is de Furie opgeknapt en vaarklaar gemaakt door vrijwilligers. En zo vond op 4 oktober 1980 de eerste ‘Furie-ade’ plaats, waarop filmster Hugo Metsers de Furie officieel in gebruik stelde. Hugo Metsers en Pleuni Touw, hoofdrolspelers uit de tv-serie, waren de bijzondere gasten die speciaal waren uitgenodigd om de eerste vaart van het schip luister bij te zetten.

Vol trots stond Dirk Strijbos, oud-sleepbootkapitein bij Smit-Internationale, als nieuwe gezagvoerder aan het roer van het gerenoveerde schip. Precies om 12.00 uur kwam de Furie los van de wal, braakte een pluim zwarte rook uit, en voer richting de haven. Langs de wal stonden duizenden mensen en Kunst na Arbeid begeleidde de tocht met muziek. Boten van de Havendienst voeren voor de Furie uit en spoten van louter vreugde grote stralen bluswater omhoog.

De eerste binnenkomst in de haven in 1980 verliep niet vlekkeloos. De stuurmachine vertoonde kuren en Strijbos moest over op handstuur. Er stond een flinke wind en het begon te regenen. Bij de spoorbrug lag de Diana in de weg en bij de Stadhuiskade bleek reddingsvlet Prinses Margriet daar te liggen. Dat werd in allerijl weggehaald. Toen de Furie eenmaal lag aangemeerd verrichtte Hugo Metsers de laatste handeling met ‘afbellen’ (de telegraaf heen en weer halen).

De naam van het feest kwam als vanzelf naar voren, geïnspireerd door de grote tuinbouwtentoonstellingen ‘Floriade’. In 1989 kreeg de Furie de status van varend museum en werd opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten.

Columns

Geplaatst op 15 september 2019

De Goude Leeuw is terug

Geplaatst op 9 augustus 2019

Geschiedenis van de bibliotheek

Geplaatst op 6 juli 2019

Maassluise gevelstenen

Columns archief...

Maassluis  |  Geplaatst op 4 oktober 2019

Column

Eerste Furieade

Door: Ineke Vink

De Furieade is precies 40 jaar oud. Het begon allemaal in 1976 met het filmen van de televisieserie Hollands Glorie, gebaseerd op het gelijknamige boek van Jan de Hartog. De serie vertelt het levensverhaal van sleepbootkapitein Jan Wandelaar, gespeeld door Hugo Metsers.

Voor de tv-serie had de AVRO een stoomzeesleper van Nederlandse herkomst nodig. Na veel gezoek vond de regisseur in Stockholm de sleepboot die hij hebben wilde. Het was een sleper die in 1916 was gebouwd in Nederland en van 1918 tot 1967 in Zweden was ingezet voor het verslepen van houtvlotten. Het schip werd gekocht en aangepast voor de tv-opnamen.

Na de tv-opnamen werd de Furie door de AVRO verkocht. De Maassluise ondernemer Henk de Haas dacht: ‘Dat is fraai zo’n oude stoomzeesleper, die moet naar Maassluis komen, eens de thuishaven van de Smit-zeeslepers.’ De Stichting Hollands Glorie werd opgericht en binnen een paar weken was er voldoende geld om de Furie te kopen. Op 17 februari 1978 werd de sleepboot haar nieuwe thuishaven Maassluis binnen gesleept.

In de volgende twee jaar is de Furie opgeknapt en vaarklaar gemaakt door vrijwilligers. En zo vond op 4 oktober 1980 de eerste ‘Furie-ade’ plaats, waarop filmster Hugo Metsers de Furie officieel in gebruik stelde. Hugo Metsers en Pleuni Touw, hoofdrolspelers uit de tv-serie, waren de bijzondere gasten die speciaal waren uitgenodigd om de eerste vaart van het schip luister bij te zetten.

Vol trots stond Dirk Strijbos, oud-sleepbootkapitein bij Smit-Internationale, als nieuwe gezagvoerder aan het roer van het gerenoveerde schip. Precies om 12.00 uur kwam de Furie los van de wal, braakte een pluim zwarte rook uit, en voer richting de haven. Langs de wal stonden duizenden mensen en Kunst na Arbeid begeleidde de tocht met muziek. Boten van de Havendienst voeren voor de Furie uit en spoten van louter vreugde grote stralen bluswater omhoog.

De eerste binnenkomst in de haven in 1980 verliep niet vlekkeloos. De stuurmachine vertoonde kuren en Strijbos moest over op handstuur. Er stond een flinke wind en het begon te regenen. Bij de spoorbrug lag de Diana in de weg en bij de Stadhuiskade bleek reddingsvlet Prinses Margriet daar te liggen. Dat werd in allerijl weggehaald. Toen de Furie eenmaal lag aangemeerd verrichtte Hugo Metsers de laatste handeling met ‘afbellen’ (de telegraaf heen en weer halen).

De naam van het feest kwam als vanzelf naar voren, geïnspireerd door de grote tuinbouwtentoonstellingen ‘Floriade’. In 1989 kreeg de Furie de status van varend museum en werd opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten.

Maassluis  |  Geplaatst op 4 oktober 2019

Nieuws

Eerste Furieade

Voor de tv-serie had de AVRO een stoomzeesleper van Nederlandse herkomst nodig. Na veel gezoek vond de regisseur in Stockholm de sleepboot die hij hebben wilde. Het was een sleper die in 1916 was gebouwd in Nederland en van 1918 tot 1967 in Zweden was ingezet voor het verslepen van houtvlotten. Het schip werd gekocht en aangepast voor de tv-opnamen.

Na de tv-opnamen werd de Furie door de AVRO verkocht. De Maassluise ondernemer Henk de Haas dacht: ‘Dat is fraai zo’n oude stoomzeesleper, die moet naar Maassluis komen, eens de thuishaven van de Smit-zeeslepers.’ De Stichting Hollands Glorie werd opgericht en binnen een paar weken was er voldoende geld om de Furie te kopen. Op 17 februari 1978 werd de sleepboot haar nieuwe thuishaven Maassluis binnen gesleept.

In de volgende twee jaar is de Furie opgeknapt en vaarklaar gemaakt door vrijwilligers. En zo vond op 4 oktober 1980 de eerste ‘Furie-ade’ plaats, waarop filmster Hugo Metsers de Furie officieel in gebruik stelde. Hugo Metsers en Pleuni Touw, hoofdrolspelers uit de tv-serie, waren de bijzondere gasten die speciaal waren uitgenodigd om de eerste vaart van het schip luister bij te zetten.

Vol trots stond Dirk Strijbos, oud-sleepbootkapitein bij Smit-Internationale, als nieuwe gezagvoerder aan het roer van het gerenoveerde schip. Precies om 12.00 uur kwam de Furie los van de wal, braakte een pluim zwarte rook uit, en voer richting de haven. Langs de wal stonden duizenden mensen en Kunst na Arbeid begeleidde de tocht met muziek. Boten van de Havendienst voeren voor de Furie uit en spoten van louter vreugde grote stralen bluswater omhoog.

De eerste binnenkomst in de haven in 1980 verliep niet vlekkeloos. De stuurmachine vertoonde kuren en Strijbos moest over op handstuur. Er stond een flinke wind en het begon te regenen. Bij de spoorbrug lag de Diana in de weg en bij de Stadhuiskade bleek reddingsvlet Prinses Margriet daar te liggen. Dat werd in allerijl weggehaald. Toen de Furie eenmaal lag aangemeerd verrichtte Hugo Metsers de laatste handeling met ‘afbellen’ (de telegraaf heen en weer halen).

De naam van het feest kwam als vanzelf naar voren, geïnspireerd door de grote tuinbouwtentoonstellingen ‘Floriade’. In 1989 kreeg de Furie de status van varend museum en werd opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten.

Nieuws

Geplaatst op 8 oktober 2019

Zuidbuurt wandeling

Geplaatst op 8 oktober 2019

De ‘weerbarstige leeuw’ is onthuld.

Geplaatst op 8 oktober 2019

Gevel- en Gedenkstenen staan centraal in de 17e HizzQuiz

Nieuwsarchief...

Maassluis  |  Geplaatst op 4 oktober 2019

Nieuws

Eerste Furieade

Voor de tv-serie had de AVRO een stoomzeesleper van Nederlandse herkomst nodig. Na veel gezoek vond de regisseur in Stockholm de sleepboot die hij hebben wilde. Het was een sleper die in 1916 was gebouwd in Nederland en van 1918 tot 1967 in Zweden was ingezet voor het verslepen van houtvlotten. Het schip werd gekocht en aangepast voor de tv-opnamen.

Na de tv-opnamen werd de Furie door de AVRO verkocht. De Maassluise ondernemer Henk de Haas dacht: ‘Dat is fraai zo’n oude stoomzeesleper, die moet naar Maassluis komen, eens de thuishaven van de Smit-zeeslepers.’ De Stichting Hollands Glorie werd opgericht en binnen een paar weken was er voldoende geld om de Furie te kopen. Op 17 februari 1978 werd de sleepboot haar nieuwe thuishaven Maassluis binnen gesleept.

In de volgende twee jaar is de Furie opgeknapt en vaarklaar gemaakt door vrijwilligers. En zo vond op 4 oktober 1980 de eerste ‘Furie-ade’ plaats, waarop filmster Hugo Metsers de Furie officieel in gebruik stelde. Hugo Metsers en Pleuni Touw, hoofdrolspelers uit de tv-serie, waren de bijzondere gasten die speciaal waren uitgenodigd om de eerste vaart van het schip luister bij te zetten.

Vol trots stond Dirk Strijbos, oud-sleepbootkapitein bij Smit-Internationale, als nieuwe gezagvoerder aan het roer van het gerenoveerde schip. Precies om 12.00 uur kwam de Furie los van de wal, braakte een pluim zwarte rook uit, en voer richting de haven. Langs de wal stonden duizenden mensen en Kunst na Arbeid begeleidde de tocht met muziek. Boten van de Havendienst voeren voor de Furie uit en spoten van louter vreugde grote stralen bluswater omhoog.

De eerste binnenkomst in de haven in 1980 verliep niet vlekkeloos. De stuurmachine vertoonde kuren en Strijbos moest over op handstuur. Er stond een flinke wind en het begon te regenen. Bij de spoorbrug lag de Diana in de weg en bij de Stadhuiskade bleek reddingsvlet Prinses Margriet daar te liggen. Dat werd in allerijl weggehaald. Toen de Furie eenmaal lag aangemeerd verrichtte Hugo Metsers de laatste handeling met ‘afbellen’ (de telegraaf heen en weer halen).

De naam van het feest kwam als vanzelf naar voren, geïnspireerd door de grote tuinbouwtentoonstellingen ‘Floriade’. In 1989 kreeg de Furie de status van varend museum en werd opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten.