September

1 – Ds. Gerrit van Dijk verruilt Maassluis voor Driebergen
Dominee Gerrit van Dijk ging van-ochtend voor het laatst voor in de kerkdienst in de Immanuëlkerk. Hij gaat zijn werk na veertien jaar Maassluis voortzetten in Driebergen. In zijn jonge jaren wilde Gerrit ingenieur worden en begon daarvoor ook een studie aan de TU Delft. Echter, dingen kunnen veranderen en ook ideeën en inzichten. Na zijn huwelijk verhuisde hij niet alleen zelf naar Leiden, maar brak ook zijn studie af om een studie theologie te beginnen. Zijn eerste gemeente was Kruiningen in Zeeland en acht jaar later verhuisde het gezin van Dijk naar Maassluis. Hij zag hier zijn opdracht in het verbinden van mensen. Hij deed dat door een groot netwerk op te bouwen en contacten te leggen met de andere wijkgemeentes in Maassluis, maar ook met de Moslimgemeenschappen. Zijn doel was altijd om de kerk zichtbaar te houden in een samenleving waar kerk en geloof niet meer vanzelfsprekend zijn. Ds. Van Dijk werd toegesproken door de voorzitters van de wijkkerkeraden Koningshof en Iona, resp. de heren Bakker en Vellekoop, en zij bevestigden dat ds. Van Dijk in zijn opzet is geslaagd en toonden hun dankbaarheid voor de veelzijdige manier waarop hij zijn ambt in die veertien jaar heeft uitgeoefend. Daarna namen veel gemeenteleden in een informele ontmoeting afscheid van hun dominee en zijn echtgenote Carolien.

3 – Veerdienst Maassluis-Rozenburg verrassend verkocht
Het veer Maassluis-Rozenburg is tot ieders verrassing door de huidige exploitant Ottevanger OV verkocht aan de Smets Group. Het personeel werd hier gisterochtend via een mailtje van op de hoogte gesteld. De verkoop is de apotheose van een reeks van conflicten tussen het veerpersoneel en de exploitant, die vorig jaar al bijna tot een staking bij het veer leidde. Dhr. Smets, directeur van de nieuwe eigenaar, is verheugd met de aankoop. De Smets Group exploiteert via dochteronderneming ODV Maritiem al meerdere veren in Nederland en België en het veer Maassluis-Rozenburg is een mooie aan-winst in dit geheel. De overige vier veren van Ottevanger OV zijn overigens ook in de deal be-trokken. Zij veranderen ook van eigenaar. De nieuwe eigenaar krijgt van de provincie Zuid-Holland acht ton per jaar, en een extra startbedrag van 1,1 miljoen euro. Dat geld gaat voornamelijk naar het betrouwbaar maken van de twee veerponten. Voor de bemanning blijft alles hetzelfde. Die krijgt alleen een nieuwe bedrijfsleiding. Een van de twee veerponten, de ‘Staeldiep’, gebouwd in 1970, zou in 2024 worden vervangen. Dat gebeurt nu al in 2021. De provincie Zuid-Holland zou aangedrongen hebben op de verkoop van het veer, omdat het alternatief een faillissement zou betekenen voor Ottevanger en dat zou de continuïteit en de toekomst van het veer op het spel zetten. Met de verkoop zijn deze beter verzekerd.

3 – Beddenspecialist Spijker gaat ermee stoppen
Beddenspecialist Spijker, gevestigd op de Wip en al meer dan een eeuw een begrip in het Maassluise gaat de deuren sluiten en vandaag is de opheffingsuitverkoop begonnen. Ank en Jaap Spijker zijn de derde generatie Spijker in dit familiebedrijf en namen de winkel in 1980 over van Jaaps vader. In die tijd was Spijker nog een winkel voor complete woninginrichting, maar vanaf die tijd is de nadruk steeds meer komen te liggen op slaapcomfort en vanaf 2006 heette de zaak dan ook ‘Beddenspeciaalzaak Spijker’. Dat de fa. Spijker onderscheidend was in advies en service vond zijn bekroning in 2012 toen het Predicaat Hofleverancier in de wacht werd gesleept. Het echtpaar Spijker heeft er nu een werkzaam leven op zitten van zo’n vijftig jaar en willen nu stoppen en gaan genieten van andere dingen. Zij hebben met allerlei partijen geprobeerd opvolging te vinden, zodat de winkel kon worden voortgezet. Dat is helaas niet gelukt en daarom kwam dan ook het besluit te stoppen. Daarom is vanaf nu de opheffingsuitverkoop gestart, die nog de komende maanden zal duren tot de gehele winkel leeg verkocht is. De Fa. Spijker zal dan na meer dan 108 jaar definitief verleden tijd zijn.

11 – Schoenhandel Voorberg sluit de deuren voorgoed
Behalve de beddenzaak Spijker werd kort erna bekend dat ook Schoenhandel Voorberg de deuren voorgoed zal sluiten. Na 74 jaar zijn de eigenaars van de prominent aanwezige winkel op de Dr. Kuyperkade tot de conclusie gekomen, dat, hoewel men over klandizie niets heeft te klagen, op termijn de winkelactiviteiten niet winstgevend genoeg zullen blijven. Het verkoopteam van Voorberg onder leiding van Suzanne Dijkshoorn is vandaag begonnen met de grote leegverkoop, die nog enige maanden zal gaan duren. De schoenenzaak van Voorberg was wijd en zijd bekend in Maassluis en omgeving en menige inwoners van onze stad lopen rond op schoenen die uit deze winkel afkomstig zijn. Toch is het besluit gevallen met de winkel te stoppen. Dat komt door de veranderingen van het koopgedrag van de mensen, die meer en meer online shoppen en dat beïnvloedt het koopgedrag van het publiek. De detailhandel kan deze ontwikkelingen maar moeilijk bijbenen en het aanhouden van een grote voorraad, zoals bij Voorberg Schoenen legt grote druk op de marges. Dat alles zorgde ervoor dat de beslissing ermee te stoppen moest worden genomen. De komende maanden staat het verkoopteam nog wel klaar voor de klanten met de service, zoals men al die lange jaren gewend was. Tot de zaak leeg zal zijn; dan is het voorgoed voorbij.

13 – Burgemeester sluit café op de Markt wegens drugshandel
Burgemeester Haan heeft café ‘de Admiraal’ per direct gesloten. Na tips over drugshandel in het etablissement liet de burgemeester een inval doen en de aanwezigen en het pand controleren op drugs door een drugs-hond. Er werden drugs en grote hoeveelheden contant geld ontdekt. Drie mensen werden aan-gehouden. Café ‘de Admiraal’ is al de vierde horecagelegenheid in Maassluis die door drugsoverlast wordt gesloten. De voorloper in het pand van ‘de Admiraal’, café ‘de Markies’, onderging eerder ook al hetzelfde lot. Volgens burgemeester Haan wordt hem dit strenge beleid soms niet in dank afgenomen, maar dat is volgens hem geen reden de teugels te laten vieren. Drugshandel en overlast zullen in Maassluis streng worden blijven bestraft, aldus de burgemeester. Hoe lang ‘de Admiraal’ gesloten zal blijven werd niet bekend gemaakt.

16 – Primera weer opgeschrikt door overval
Vanochtend is de Primera winkel aan de Zuidvliet weer opgeschrikt door een overval. De overvaller dreigde met een pistool het personeel en eiste geld. Een aanwezige 80-jarige klant probeerde in te grijpen, maar werd door de overvaller mishandeld. Hij raakte gewond aan zijn hoofd. De overvaller griste daarop de sieraden van de verkoopster weg en maakte dat hij weg kwam. Later op de dag is de 21-jarige man uit Maassluis alsnog in de kraag gegrepen door de politie. De Primera is in december vorig jaar ook al overval-en.

17 – Strengere regels voor opkopen panden in Maassluis
Vanavond is de gemeenteraad akkoord gegaan met aanscherping van de regels voor het opkopen van panden in de stad. Hierdoor moet het minder aantrekkelijk worden voor uitzendbureaus om panden te kopen en ze op te delen zodat ze per kamer aan arbeidsmigranten kunnen worden verhuurd. Voortaan mag alleen aan mensen ‘die duurzaam met elkaar samenleven, samen een huishouden vormen en dus gebruikmaken van gezamenlijke voorzieningen. De gemeente doelt daarbij op gezinnen, stellen en/of vrienden. Volgens de gemeente is het niet de bedoeling dat woningen opgesplitst worden in losse kamers en te laten exploiteren door bedrijven die arbeidsmigranten maximaal laten betalen voor minimale huisvesting. Het ondermijnt ook de sociale cohesie van een buurt.

25 – Buurtpreventie Maassluis krijgt nieuw uiterlijk
Na zes jaar donkerblauwe shirtjes wordt de outfit van de buurtpreventie Maassluis vernieuwd. Voortaan loopt de buurtpreventie in het rood. De oude kleuren werden zes jaar geleden gekozen onder het mom van meer blauw op straat. Echter op die manier blijkt de buurtpreventie te veel in verband gebracht te worden met handhaving en politie. De buurtpreventie heeft echter niet alleen veiligheidstaken. De nieuwe rode shirts zorgen voor een laagdrempelige en sociale uitdrukking en tegelijkertijd is deze kleur veel opvallender. De keuze van de kleur is gedaan in overleg met de politie en er is gekeken naar omliggende gemeentes.

27 – Eindelijk dan toch! De metro gaat rijden op de Hoekse Lijn
Het heeft twee jaar langer geduurd dan gedacht en gehoopt, maar vandaag mogen de reizigers eindelijk gebruik gaan maken van de Metro op de Hoekse Lijn. Vandaag mag dat nog gratis om kennis te maken en vanaf aanstaande maandag 30 september gaat de metro rijden volgens de dienstregeling. De ombouw van de Hoekse Lijn van NS-spoorlijn naar RET metrolijn is een echt hoofdpijndossier geworden. Nog even kort de feiten op een rijtje: Op 31 maart 2017 reed voor de laatste keer een trein van Rotterdam CS naar Hoek van Holland, waarna de dag erna, op 1 april 2017 verbouw werkzaamheden aan rails en stations van start gaan. De RET zet vervangend busvervoer in om ieder-een toch op plaats bestemming te krijgen. In september 2017 was de planning dat de ombouw gereed zou zijn, maar die planning bleek veel te optimistisch. Bovendien waren er tijdens de werkzaamheden wat tegenvallers aan het licht gekomen, waardoor het project meteen al 90 miljoen euro duurder werd dan oorspronkelijk begroot. De verantwoordelijke Rotterdamse wethouder Langenberg houdt de eer aan zichzelf en stapt op. Belangrijkste tegenvallers: Softwareleverancier Bombardier uit Canada heeft tegenvallers tijdens testen en de beweegbare brug-gen in Maassluis en Vlaardingen werken in eerste instantie niet goed. Bovendien sluiten de verschillende deelprojecten niet goed bij elkaar aan, waardoor extra vertraging wordt opgelopen. In juli 2018 wordt bekend dat het traject Hoekse Lijn definitief mag worden doorgetrokken naar het strand. Omwonenden waren tegen het bestemmingsplan in beroep gegaan, maar hun bezwaren werden ongegrond verklaard door de Raad van State. De bouw van het nieuwe station Hoek van Holland Strand loopt daardoor vertraging op. De oplevering stond oorspronkelijk gepland voor het vierde kwartaal 2019, dat wordt nu op zijn vroegst het eerste kwartaal 2021. In de zomer 2018 ontstaat verdere vertraging in de oplevering van de beveiligingssoftware. De overwegbeveiliging in Maassluis werkt niet helemaal goed, waardoor uiteindelijke goedkeuring op zich laat wachten. De oplevering in het vierde kwartaal 2018 wordt onzeker. In december 2018 ontstaat nog verdere vertraging in de levering van de beveiligingssoftware. De oplevering wordt verwacht eind maart 2019, maar voor die tijd wordt deze datum al verschoven naar september 2019. Half mei 2019 lijken de softwareproblemen en de problemen met de overweg in Maassluis opgelost. De laatste testfase kan nu begonnen worden. Half juli 2019 komt het bericht dat alle testen tot nu toe goed verlopen zijn en men verwacht dat de exploitatie van de Hoekse Lijn vanaf maandag 30 september 2019 kan beginnen. De bewoners van het appartementen-complex vlakbij het nieuwe station Maassluis-Steendijkpolder aan de Merellaan hebben bij de RET geklaagd over de herrie die de airco’s van de metrostellen maken. Het feit dat de metro-stellen op dit station vaak langer stilstaan zorgt voor deze hinder. Mensen van de RET hebben ter plaatse geconstateerd dat dit inderdaad voor de bewoners de nodige hinder veroorzaakt. De RET heeft toegezegd na ingebruikname van de lijn een technische oplossing hiervoor te vinden en heeft beloofd hierover in contact te blijven met de bewoners. Eind juli komt het bericht dat de provincie de knip trekt om de aanleg van het extra stukje van de Hoekse Lijn tussen het nieuwe station Hoek van Holland en het Noordzeestrand mogelijk te maken. Verspreid over drie jaar betaalt Zuid-Holland ruim 15 miljoen euro aan de gemeente Rotterdam voor de aanleg van de metrolijn en de bouw van het metrostation Hoek van Holland Strand. Op 29 augustus volgt het verlossende bericht dat de beveiligingssoftware alle mogelijke tests heeft doorstaan en dat het nu zeker is dat vanaf 30 september de passagiers gebruik kunnen gaan maken van de vernieuwde Hoekse Lijn, die in RET-jargon de verlengde metrolijn B heet. Er hebben intussen 2500 testritten plaats gehad en die zijn zonder noemenswaardige incidenten verlopen. Vanaf 30 september gaat de metro volgens de standaarddienstregeling rijden. Dat betekent voor de reizigers in de praktijk dat er een metro per 10 minuten rijdt tussen Schiedam en Maassluis Steendijk-polder en vanaf Steendijkpolder naar Hoek van Holland Haven een metro per 20 minuten. Het vervangend busvervoer dat de afgelopen twee en een half jaar de Hoekse Lijn verving zal voor de zekerheid nog enige weken stand-by blijven.

Maanden

December

November

Oktober

September

Augustus

Juli

Juni

Mei

April

Maart

Februari

Januari