Maassluis  |  Geplaatst op 28 mei 2019

Nieuws

Goudse Belevenissen met de HCR

Door: Erna Te Spenke

Op 24 mei jl. stonden de meeste deelnemers al om 9.00 uur op de parkeerplaats te wachten om naar Gouda te gaan. Het beloofde een zonnige dag te worden. Alleen de bus liet nog een kwartiertje op zich wachten. Eenmaal ingestapt konden we met ongeveer veertig deelnemers beginnen aan onze excursie georganiseerd door de Historisch Culturele Reizen (HCR). Op naar Gouda een rit van ruim een half uur. De bus parkeren en het centrum in lopen.

Onze eerste stop was koffie met gebak. Dit werd bij Brasserie de Zalm genuttigd. Een goede start om aan de stadswandeling te beginnen. Drie gidsen van Goudse Gidsen Gilde stonden ons op te wachten. In afzonderlijke groepen zijn we aan de anderhalf durende wandeling begonnen.  Het gebouw de Waag stond schitterend te blinken in de zon. Het gebouw uit 1668 is een ontwerp van Pieter Post, is iedere zomer het decor van de nu nagespeelde kaasmarkt.

Wandelend passeerden we de Turfmarkt, het Museum, de Siroopwafelfabriek, de Visbank en natuurlijk de rivier de Gouwe. In de Looierssteeg werd het proces van leerlooien uitgelegd. Het steegje werd steeds smaller en kleiner. Gelukkig konden wij allemaal erdoorheen.

Het Stadhuis, uit 1448, staat centraal op de Markt en was het eindpunt van de zeer informatieve rondleiding.

In de zijgevel van de Brasserie is een steen te zien met een wat sacherijnige zalm. De reden: het gebouw mocht wel opgehoogd worden, maar niet hoger dan de Waag die er al stond.

Wij hebben echter een voortreffelijke lunch gehad en kwamen allemaal lachend naar buiten om de Sint-Janskerk te gaan bezoeken. Deze is met 123 meter de langste kerk van Nederland. De 72 gebrandschilderde ramen zijn wereldberoemd. Deze zijn grotendeels in de 16eeeuw gemaakt. Ook toen was er al sprake van sponsoring. De rijke edelen en geestelijken lieten zich als tegenprestatie op de ramen afbeelden.

Er was nog tijd om van terrassen te genieten alvorens aan de terugreis te beginnen. Het verzamelpunt was de hoek van het stadhuis. Om 16.02 uur hebben we eerst gekeken naar Graaf Floris V die stadsrechten aan Gouda gaf. Met een passend melodietje op het carillon. Een kleine wandeling door straatjes als afscheid. De bus stond klaar en de reis terug naar Maassluis kon beginnen.

Om ongeveer 17.30 uur namen we afscheid van elkaar met een welgemeend tot de volgende keer.