Vernieuwde Weddebrug

De Weddebrug tussen de Noorddijk en de Wagenstraat is grondig gerenoveerd. Zeg maar gerust opnieuw gebouwd. Is het erg dat de oude brug vervangen is? En heeft deze brug een geschiedenis? Op de tweede vraag een volmondig ja, op de eerste vraag een aarzelend nee. En aan het eind van het stukje snapt u waaróm.

Wat we weten over deze brug begint in 1656. Er werd toestemming verleend om een ‘wedde’ (wad, doorwaadbare plaats, oversteekplaats) te maken om vanuit de Wagenstraat op de Noorddijk te komen. In 1654 was de ‘Nieuwe Waterlozinge’ gegraven om het polderwater van ’s-Gravenzande af te voeren naar de Monsterse Sluis. Dit ‘Nieuwe Water’ voerde onderlangs de Maasdijk naar Maassluis. Tja, toen was er wél een brug nodig.

De Weddebrug was een cruciaal onderdeel van een belangrijke route die ver boven het plaatselijke belang uitging. Men kon langs de Hollandse kust naar het zuiden reizen. In Maassluis lag het veer waarmee internationale reizigers overstaken naar Brielle en verder reisden door Zeeland naar Vlaanderen. De dijk kon ook gevolgd worden langs de Maasoever naar de belangrijke handelsplaatsen Schiedam, Rotterdam en Dordrecht.

Anderzijds was de route tussen Delft en Hellevoetsluis van groot strategisch belang. Delft was de garnizoensstad en in Hellevoetsluis lag de Hollandse vloot. De reis vanuit Delft ging over de verhoogde kades van de waterwegen naar Maassluis. Het laatste stuk was langs de Noordvliet en door de Wagenstraat naar de Wedde. Bij de Wedde waren kruiselings twee afrollen gemaakt om bovenop de dijk geen scherpe draai te hoeven maken. Die twee afrollen bestaan nog steeds: vanaf de Weddebrug leiden twee paden in beide richtingen naar de dijk.

De postkoets gebruikte de Weddebrug. In het water onderaan de dijk werden de paarden gedrenkt. Bovenaan de Wedde stond de gebruikelijke herberg die op belangrijke kruispunten altijd te vinden is. Ernaast was een stalhouderij en wisselplaats voor de paarden. In de 17e eeuw was dit café Oranjeboom, in de 19e eeuw café De Zon.

Napoleon liet rond 1800 door heel Europa rijkswegen aanleggen. Door Maassluis, langs de Noordvliet, liep Rijksweg 4. En inderdaad: die ging de Wedde op.

Om nog even terug te komen op het belang van de Weddebrug: de route is dus van groot historisch belang, maar hoe die brug eruit ziet is van ondergeschikt belang. Zolang deze ‘oversteekplaats’ over het Nieuwe Water en de beide afrollen maar bewaard blijven. Als herinnering aan een stukje Maassluise historie.

20172201 wedde
De afrol van de Wedde gezien vanaf de Wagenstraat naar de dijk. Bovenaan staat café De Zon.
Rechts de afrol naar de Weverskade.
57-19.jpg

HVM ook op FaceBook

Go to top